کد مطلب: 82680 تعداد بازدید: ۷۰۷

مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۸:۳۹
جلسه سیر مطالعاتی گرایش تفسیر و علوم قرآنی در موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه برگزار شد.

به گزارش معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، جلسه سیر مطالعاتی پژوهشی با عنوان «مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه» با حضور خانم گنج خانلو و طلاب سطح 3 در این موسسه آموزشی برگزار شد.

معاون پژوهش اعلام داشت هدف از برگزاری این برنامه دانش افزایی، اشاعه و گسترش فرهنگ پژوهش و مطالعه می باشد.

در این جلسه خانم گنج خانلو  نکاتی را در رابطه با این کتاب که از دستاوردهای علمیشان می باشد اشاره نمودند که به شرح ذیل می باشد:

در ابتدا به مفهوم شناسی لغوی و اصطلاحی واژه رفق و مدارا  و مدارای اجتماعی پرداختند. سپس به انواع مدارا، شامل مدارای عقیدتی، مدارای سازمانی، مدارای هویتی و مدارای رفتاری اشاره کردند.

خانم گنج خانلو در ادامه، مخاطبان را به اهمیت مدارا در زندگی اجتماعی و جایگاه آن در متون دینی توجه دادند.

وی افزود مدارا اقسامی دارد مانند مدارای اجتماعی با همسر و  فرزند، مدارای اجتماعی در جامعه که شامل مدارا نسبت به هم کیشان، احترام به دیگران،  بزرگان و سالخوردگان و .. می باشد. همچنین اشاره کردند افرادی هستند که شایسته مدارا می‌باشند که عبارتند از: علما و دانشمندان، مبلغان دین، زمامداران عادل و معلمان.

نتیجه ای که از این بحث گرفته شد این بود که یکی از اصولی که در بهبود و رشد روابط انسان با دیگران، تأثیر شگرفی دارد، مدارا و تحمل دیگران است. مدارا یکی از صفات برجسته انسانی- اخلاقی است که خداوند در قرآن به عنوان نعمت و رحمت الهی قلم داد فرموده است. این فضیلت اخلاقی از جمله صفاتی است که آدمی را در دنیا و آخرت به مراتب بلند و درجات والا می رساند

گفتنی است، جلسه سیر مطالعاتی جهت طلاب رشته تفسیر و علوم قرآنی برگزار گردید و سیر مطالعاتی در رشته های اختصاصی دیگر با عناوین مرتبط در جلسات آتی برگزار گردد.

منبع  مطالعاتی:

عنوان کتاب: مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه

مولف:سکینه گنج‌خانلو

مشخصات نشر: قم، دار الکرامه، 1398

    2