مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۸:۳۹
به گزارش معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه، جلسه سیر مطالعاتی پژوهشی با عنوان «مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه» با حضور خانم گنج خانلو و طلاب سطح 3 در این موسسه آموزشی برگزار شد.
معاون پژوهش اعلام داشت هدف از برگزاری این برنامه دانش افزایی، اشاعه و گسترش فرهنگ پژوهش و مطالعه می باشد.
در این جلسه خانم گنج خانلو نکاتی را در رابطه با این کتاب که از دستاوردهای علمیشان می باشد اشاره نمودند که به شرح ذیل می باشد:
در ابتدا به مفهوم شناسی لغوی و اصطلاحی واژه رفق و مدارا و مدارای اجتماعی پرداختند. سپس به انواع مدارا، شامل مدارای عقیدتی، مدارای سازمانی، مدارای هویتی و مدارای رفتاری اشاره کردند.
خانم گنج خانلو در ادامه، مخاطبان را به اهمیت مدارا در زندگی اجتماعی و جایگاه آن در متون دینی توجه دادند.
وی افزود مدارا اقسامی دارد مانند مدارای اجتماعی با همسر و فرزند، مدارای اجتماعی در جامعه که شامل مدارا نسبت به هم کیشان، احترام به دیگران، بزرگان و سالخوردگان و .. می باشد. همچنین اشاره کردند افرادی هستند که شایسته مدارا میباشند که عبارتند از: علما و دانشمندان، مبلغان دین، زمامداران عادل و معلمان.
نتیجه ای که از این بحث گرفته شد این بود که یکی از اصولی که در بهبود و رشد روابط انسان با دیگران، تأثیر شگرفی دارد، مدارا و تحمل دیگران است. مدارا یکی از صفات برجسته انسانی- اخلاقی است که خداوند در قرآن به عنوان نعمت و رحمت الهی قلم داد فرموده است. این فضیلت اخلاقی از جمله صفاتی است که آدمی را در دنیا و آخرت به مراتب بلند و درجات والا می رساند
گفتنی است، جلسه سیر مطالعاتی جهت طلاب رشته تفسیر و علوم قرآنی برگزار گردید و سیر مطالعاتی در رشته های اختصاصی دیگر با عناوین مرتبط در جلسات آتی برگزار گردد.
منبع مطالعاتی:
عنوان کتاب: مدارا و آثار تربیتی آن در جامعه
مولف:سکینه گنجخانلو
مشخصات نشر: قم، دار الکرامه، 1398