کد مطلب: 139395 تعداد بازدید: ۱۱۴

برگزاری نشست علمی با عنوان «پژوهش، ابزار و عرصه‌های جنگ شناختی و آسیب‌های اجتماعی آن

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۰:۵۶
معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی زینبیه از برگزاری نشست علمی با عنوان «پژوهش، ابزار و عرصه‌های جنگ شناختی و آسیب‌های اجتماعی آن » با حضور سرهنگ نجفی مورخ13/9/1402 به مناسبت هفته پژوهش خبر داد.

 

سرهنگ نجفی در ابتدا تاریخچه شکل گیری اسرائیل را بیان کرد و گفت: اسرائیل منطقه‌ای در جنوب سرزمین شام است که در طول تاریخ و نزد مردمان مختلف اسامی دیگری چون سرزمین کنعان، فلسطین و سرزمین مقدس هم داشته ‌است و کشورهای امروزی اسرائیل و فلسطین در آن واقع هستند. در سال ۱۵۱۶، این منطقه توسط امپراتوری عثمانی فتح شد و تا چهار قرن بعد به عنوان بخشی از سوریه عثمانی اداره گردید. اولین موج مهاجرت یهودیان مدرن به فلسطین تحت فرمانروایی عثمانی، معروف به الیه نخستین، در سال ۱۸۸۱ آغاز شد، زیرا یهودیان از قتل‌عام در اروپای شرقی فراری بودند. اگرچه جنبش صهیونیسم قبلاً در عمل وجود داشته‌است، اما همواره تئودور هرتزل، روزنامه‌نگار اتریشی- مجارستانی به عنوان بنیان‌گذار صهیونیسم سیاسی شناخته می‌شود، جنبشی که به دنبال ایجاد یک کشور یهودی در سرزمین اسرائیل بود، بنابراین راه‌حلی را برای به اصطلاح مسئله یهود ارائه کرد.در سرزمین‌های اشغالی جایی که یهودی‌ها اشغال کرده‌اند و تا حدودی موفق شدند فلسطین امروزی وجود خارجی ندارد و فقط در قسمت غزه باقی مانده است و اسرائیل با رسانه‌ای که در دست دارد طوری تبلیغات کرده که در جهان مظلوم نشان داده شود. یهودی‌ها خود را قوم برتر می‌دانند. قرآن کریم می فرماید: «نفخت فیه من روحی» در حالی که در کتاب یهود تلمود آمده است که فقط در یهود روح دمیده شده است و همچنین تنها یهود، انسان هستند و سایر انسان‌ها حیوان دو پا که باید به یهود خدمت کنند. با این تفکر یهود هیچ ابایی از کشتن ندارد و پشت کشتن‌های آنها یک ایدئولوژی می‌باشد.

در ادامه به جنبش هایی که تاکنون مردم فلسطین علیه اسرائیل شکل داده اند اشاره کرد و گفت: جریان های مختلفی صورت گرفته که یکی از این جریان ها، جریان جنبش آزادی بخش به سرپرستی یاسر عرفات بود که در نهایت با اسرائیل سازش کردند. در همان زمان یک جریانی از جنبش آزادی بخش جدا شد با سرپرستی احمد جبرئیل که تلاش خود را کرد تا از علمای اهل سنت برای مبارزه با اسرائیل فتوا بگیرد. اما فتوایی که بتواند او را به جنگ با اسرائیل سوق دهد، وجود نداشت. در نهایت به خدمت امام خمینی (ره) در نجف رسید و امام خمینی فتوا داد تا وقتی اسرائیل هست شما می‌توانید پول بیت المال را در راه مبارزه با اسرائیل خرج کنید. در سال ۱۹۸۷ شیخ احمد یاسین جنبش مقاومت اسلامی که همان حماس می‌باشد را به وجود آورد. سیاسیون فلسطین در جنگ سوریه در جنگ شناختی، شکست خوردند و پشت دشمن خود ایستادند. در مقابل این جنبش های به وجود آمده اسرائیل نیز اقداماتی را انجام داد. از قبیل: پاره کردن قرآن، کشتن مردم بی گناه و ... .

مسول سیاسی سپاه کرج اذعان کرد: مسئله جنگ شناختی از ابتدای خلقت انسان بوده است. استکبار با تمام امکانات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... هدفش این می باشد که مخاطب طوری فکر کند که او فکر می کند یعنی در مسیر استکبار باشد بدون اینکه متوجه باشد. تفاوت هایی که جنگ شناختی با جنگ نظامی دارد در این است که در جنگ نظامی دشمن دیده می شود و کشته نظامی، شهید محسوب می شود و از جان و مال خود ایثار می کند در حالی که در جنگ شناختی فرد تمام عقاید و داشته های خود را زیر پا می گذارد و از آن ها می گذرد. در زمان حضرت علی علیه السلام هم، معاویه جنگ شناختی و حملات روانی به راه انداخت و هدف کوتاه مدت از بین بردن حکومت حضرت علی و در بلند مدت از بین بردن اسلام بود.

امروزه آمریکا نیز جنگ شناختی و حملات روانی علیه ایران به راه انداخته است. زیرا می خواهد عقده گشایی کند و دلیل دیگرش این است که ایران در منطقه بسیار قوی شده است.

سرهنگ نجفی خاطر نشان کرد: در جنگ شناختی دشمن مخاطب خود را بمباران داده ها و اطلاعات می کند و مخاطب فرصت تحلیل داده ها که از آن به آگاهی برسد را ندارد. حوزویان رسالت دارند در زمان جنگ شناختی ابتدا مخاطب خود را بشناسند زیرا مخاطب به دو دسته سخت و نرم قابل تقسیم می باشد. سپس محتوایی که متناسب باشد را تولید کند. همچنین اطلاعات خود را در تاریخ ایران و دین باوری ها که در منطقه، محله و شهر خود وجود دارد را بشناسد تا بتواند تاثیرگذار واقع شود. و به نظریات مختلفی از جمله نظریه استحکام محدود، نظریه تزریقی، بازنمایی صرف، مارپیچ سکوت و ... اشاره کرد.

در خاتمه بیان کرد:انسان دانا، ارزشمند است. از آفات حوزوی های امروز این است که بی تحرک و بی مطالعه شده اند و در اتفاقات اخیر اطلاعات کافی نداشتیم که بلافاصله وارد میدان شویم. بنابراین لازم است که طلاب مطالعات علمی و تحقیق و پژوهش خود را افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    2