کد مطلب: 134721 تعداد بازدید: ۱۸۷

برگزاری نشست علمی- پژوهشی

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸:۴۴
معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی زینبیه از برگزاری نشست علمی- پژوهشی با عنوان «بررسی نقش علمی و کلامی امام جواد علیه السلام در تبیین و اثبات امامت» مورخ28/3/1402 به مناسبت شهادت امام جواد (علیه السلام) با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای جبرئیلی به صورت مجازی در فضای اسکای روم خبر داد.

 

آقای جبرئیلی در ابتدای بحث ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام چند مقدمه بیان کرد و گفت: مقدمه اول در مورد ادوار امامت می باشد که 250 سال عصر امامت را نمی توان یک دوره دانست و باید گفت چند دوره است و اقوال گوناگونی وجود دارد: افرادی مانند شهید صدر و مقام معظم رهبری از 3 دوره تا 8 دوره تقسیم کرده اند. و همه علما قبول دارند که سه امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) که به ابنا الرضاء مشهور هستند این امامان یک دوره محسوب می شوند.

 مقدمه دوم: تشیع امامی نیز برای خود ادواری دارد مانند فضای سیاسی –اجتماعی و ... و منظور از ادوار تشیع مربوط به زمان عصر ائمه علیهم السلام می باشد که این نیز قابل بررسی می باشد. و همه بدان واقف هستیم که ادوار تشیع در دوره امام جواد علیه السلام به رشد و شکوفایی رسیده است زیرا در دوران امام رضا به تثبیت رسیده بود.

مقدمه سوم: ادوار کلامی شیعی می باشد که در دوره اول که به دوره تاسیس معروف است به زمان پیامبر اکرم بر می گردد که بعد از ایشان فضا کاملا متفاوت می گردد و همین فضای متفاوت زمینه رشد را فراهم کرد که در زمان امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) به اوج شکوفایی رسید. و اواخر دوره این دو امام بزرگوار دوره تحول دانش جهان اسلام و جهان تشیع و تحولات کلامی می باشد.

در ادامه استاد حوزه اذعان کرد: امام جواد متولد 195 می باشد و درسال 217 شهید شدند و عمر 25 ساله دارند و دوره زندگانی امام جواد علیه السلام چند ویژگی دارد: 1- نقش امام جواد علیه السلام یک نقش فعلی است یعنی تاثیرگذاری امام بیش از اینکه در عرصه بیان باشد در عرصه اجتماعی و سیاسی فعلیت دارد و این بدان معناست که وجود ایشان پربرکت است و ایشان باعث استمرار امامت شده‌اند و یکی از آثار وجودی امام جواد این می باشد که زمینه را برای امامان بعد از خود فراهم کرد.

دومین آثار وجودی امام، اثبات امامت در دوره کودکی می باشد زیرا ایشان در 8 سالگی به امامت رسیدند و همین ولادت امام جواد علیه السلام موجب شد که برخی از اصحاب برای اثبات امام خردسال دلایل و شواهد قرآنی بیاورند. آثار سوم وجودی امام، پیروزی امام خردسال در مناظره با عالمان نامداری مانند یحیی بن اثم می باشد.

آقای جبرئیلی تاکید کرد: برای بیان نقش یک نفر باید رقیبان او را نیز بشناسیم، گاهی رقیب خیلی متبحر است و شخص غالب می شود، متوجه می شویم که از ویژگی های خاصی برخوردار می باشد. در زمان امام جواد علیه السلام فرقه های متفاوتی وجود داشت از جمله معتزله، اهل حدیث، واقفیه و ... که  افراد، کتاب فراوان داشتند و بسیار با امام  مناظره می کردند. در مقابل امام جواد علیه السلام که 8 سال بیشتر نداشت سعی می کرد زمینه را برای امام هادی فراهم کند تا ایشان بتوانند زیارت جامعه کبیره و حدیث غدیر را بنویسیند. 

در خاتمه گفت: دومین فرآیند این بود که توانست مرجعیت اهل بیت را به گونه ای تبیین کند که برای امام هادی و امام زمان عج شبهه ای باقی نماند و امام می تواند در سن کودکی به مقام امامت برسد و اگر این تبیین نبود نمی توانستیم امروزه امامت امام زمان علیه السلام را در سن کودکی قبول کنیم.

 

 

 

    2