کد مطلب: 133392
تعداد بازدید: ۱۴۲
فضائل اجتماعی پیامبر(ص) (2)
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۹:۲۵خداوند متعال در قرآن کریم از فضائل اجتماعی پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، که در ارتباط و تعامل ایشان با اعضای جامعه ظهور و بروز مییافت، مانند حسن خلق، صبوری، عفو و گذشت، مدارا و مهربانی، مشورت، مسولیتپذیری، امانتداری، صداقت و بسیاری از فضائل دیگر خبر داده است.
۲_عدالت
بقای جامعه به عدالت است در جایی که عدالت نیست، انتظار پاکی و سلامت اجتماعی، انتظاری بیهوده است. روش و منش اسلام به عدالت است و با خاموش شدن عدالت، اسلام چون جراغی خواهد بود خاموش که با آن راه نمیتوان یافت و مردمان را به سامان نمیتوان رساند، زیرا این عدالت است که نگهدارنده ملت است، امام علی (علیهالسّلام) میفرمایند: «العدل قوام الرعیّه»[۱۰]
و «بالعدل قامت السموات و الارض»[۱۱]
همه ارزشهای اجتماعی در گرو عدالت است. اگر در جامعه عدالت رنگ بازد، همه ارزشها رنگ میبازد. از دیدگاه قرآن، عدالتپیشگان و دادگران محبوب خدا هستند و خداوند آنها را دوست دارد و کسی که دوست حق باشد، انوار عنایات حق بر روح و جانش جاری شده و صفات خدایی در وجودش تجلّی پیدا میکند. خداوند در این رابطه میفرماید: «و اقسطوا انّ اللّه یحبٌّ المقسطین؛ [۱۲]
عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست میدارد.»
پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به عنوان خاتم الانبیاء و برترین پیامبران الهی از سوی خداوند متعال مامور شد که عدالت را در جامعه بر پا دارد. خداوند متعال در مورد این ماموریت میفرماید: «و قل ءامنت بما انزل اللّه من کتاب و امرت لا عدل بینکم؛ [۱۳]
ای پیامبر بگو: به هر کتابی که خداوند نازل کرده است ایمان آوردهام، و مامور هستم که در میان شما به عدالت رفتار کنم.» پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با هدف تکمیل و تقسیم مکارم اخلاقی، اجرای عدالت را سرلوحه رسالت خویش قرار داد و مساوات و برابری و اخوّت را محقق ساخت، اما فقط به جنبه اخلاقی و نصیحت و دعوت ایمانی بسنده نکرد، بلکه موجبات کینهها وحسدها و انتقامجوئیها، یعنی تبعیضات حقوقی را از بین برد و وحدت و یگانگی اجتماعی را در جامعهای متوازن بوجود آورد. خداوند متعال به همه دینداران و مؤمنان دستور میدهد که باید عدالت را، هرچند به زیان خود و بستگانشان باشد، بر پای دارند، چنان که میفرماید: «یا ایهّا الذّین ءامنوا کونوا قوّامین بالقسط شهداء للّه و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین؛ [۱۴]
ای کسانی که ایمان آوردهاید! بر پای دارنده عدالت باشید، و برای خدا شهادت دهید، اگرچه به زیان شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما باشد.»
این آیه به همه ایمان آورندگان میفرماید که علاقهها و وابستگیها شما را از مرز عدالت خارج نکند. خداوند متعال عدالت را از همه چیز به تقوا، (که قانون تکامل انسان است)، نزدیک تر دانسته و مردم را از این نهی میکند که بخاطر خشمها و خشنودیهای شخصی از آن دست بردارند، و چنین میفرماید: «... و لا یجرمنّکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی... ؛ [۱۵]
و هرگز دشمنی با قومی، شما را به بیعدالتی وادار نکند، به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیکتر است.»
پانویس
....................................................
۱۰.↑ محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، ج۳، ص۱۸۳۸.
۱۱.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۵، ص۲۶۶.
۱۲.↑ حجرات/سوره۴۹، آیه۹.
۱۳.↑ شوری/سوره۴۲، آیه۱۵.
۱۴.↑ نسا/سوره۴، آیه۱۳۵.
۱۵.↑ مائده/سوره۵، آیه۸.