برگزاری کارگاه دانش افزایی جنگ شناختی سواد رسانه
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۲:۵۱
کارشناس سواد رسانه در ابتدای کارگاه گفت: طبق تحقیقات انجام شده، دو درصد از اندام انسان را مغز تشکیل می دهد، ۲۵ درصد تصمیمات روزانه ما به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد اعمال نفوذ نداریم، فقط ۱۵ درصد اختیار و تفکر داریم.
دولتی خاطر نشان کرد: آقای مکلین عصب شناس معروف، در سال ۱۹۶۰ نظریه ای دادند که مغز انسان ها سه تکه است؛ مغز خزنده، مغز عاطفی، مغز منطقی. همه انسان ها این سه بخش را دارند در دو بخش با حیوانات مشترک هستند. مغز خزنده و مغز عاطفی را حیوانات هم دارند، تنها نقطه فرق بین انسان و حیوان، مغز منطقی همان قوه عاقله است. وظیفه مغز خزنده ادامه بقاء انسان و به فکر زنده ماندن انسانهاست، حس ترس، حس گرسنگی و وظیفه مغز خزنده است، مغز عاطفی، بخش احساسات و عواطف، شادی ها و غم ها می باشد اگر بخش مغز منطقی را از انسان بگیرید با حیوان هیچ فرقی ندارد. ملا احمد نراقی در کتاب معراج السعادت آورده است انسان از چهار نیرو تشکیل شده است؛ عقل و شهوت و غضب و وهم.
وی در ادامه افزود: علوم شناختی یا انسان شناسی دو وجهه دارد؛ از علوم شناختی بهره می برند برای اینکه سرانه مغزهای برتر را افزایش دهند وجهه دیگر بحث رسانه ای است که هدف رسانه اقناع سازی است. رسانه می خواهد روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد طوری مخاطب همان کاری را انجام دهند که هدف آنهاست. علوم شناختی در مورد ذهن کار می کند. رسانه از طریق علوم شناختی قصد دارد مخاطبش را کنترل نماید. قوه ادراک و برداشت را دچار اختلال کند. ما به این نوع استفاده از علوم شناختی را جنگ شناختی می نامیم. یک مورد استفاده از علوم شناختی، تبلیغات پنهان است.
استاد مربوطه اذعان کرد: ما اکنون در جنگ شناختی قرار داریم که پیچیده تر و سخت تر از جنگ نرم است به خاطر همین مقام معظم رهبری می فرمایند: اگر مغزها را تسخیر کنند سرزمین ها را دو دستی تقدیم دشمن می کنند. در حال حاضر و جامعه کنونی هر فردی یک تعریف از حجاب دارد، مادر خانواده یک تعریف دارد که با تعریف فرزند نوجوان از حجاب کاملا متفاوت است. از طریق جنگ شناختی واژه ها را برای ما باز تعریف کردند. شما نگاهتان به آزادی یک چیز است، نوجوان که در جامعه فعالیت ساختار شکنانه دارد یک تعریف دیگری از آزادی دارد. هر کدام یقین و اطمینان دارند که تعریفشان صحیح است.
دولتی گفت: مقام معظم رهبری در بیناتشان فرمودند: ما خرمشهرها در پیش داریم. برخی از افراد فکر کردند که حضرت آقا منظورشان سرزمین خاکی و جغرافیایی هست، منظور آقا این خرمشهرها هست که تسخیر شده ما اکنون شهید جهان آرا می خواهیم. ما در حال حاضر افرادی می خواهیم با قامت شهدای دفاع مقدس که در جنگ شناختی، سرزمین ها پس بگیرند که به مراتب مهمتر است چون اگر باز پس نگیریم کشور را تقدیم دشمن می کنند.
کارشناس مربوطه گفت: در طی چند سال اخیر رسانه به گونه ای وانمود کرده است که در حق زن اجحاف شده و به او توجهی نمی شود و با شدیدترین برخوردها رفتار می شود. به طوری که با دختر 17 ساله در مقطع دبیرستانی خود را مظلوم می پندارد. طبق پژوهش های انجام شده در آموزش و پرورش استان بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که دختران حس مظلومیت شدید دارند که حقشان پایمال شده و پسران حس خود تحقیری دارند.
دولتی تاکید کرد: در جنگ شناختی، شناخت انسان را هدف قرار می دهد، متکی بودن بر زیر ساخت های نوین، سایبری مهمترین خصوصیت این جنگ است. در حال حاضر امنیت، عرق ملی، هویت دچار تغییر شده است.
کارشناس سواد رسانه خاطر نشان کرد: در جنگ های شبکه ای کسی پیروز میدان است که روایت بهتری دارد، ذهن انسان نسبت به مسائل منفی کنجکاوتر است و نسبت به اخبار مثبت خنثی عمل می کند.
استاد مربوطه افزود: شما طلاب بزرگوار زمان تبلیغ به این نکته توجه ویژه داشته باشید، مطالب را به گونه ای ارائه کنید که اثرگذاری بیشتری داشته باشد، سعی کنید دانش آموزانی که خیلی چالش دارند در محافل خصوصی صحبتی داشته باشید و تلنگری به منطقش بزنید، دیگر این فرد در جمع های عمومی هنجار شکن نخواهد شد.
در خاتمه گفت: در حوزه دروازه بانی خبر فرد باید سواد رسانه و سواد خبری داشته باشد. فرد بداند روی چه خبری موضع گیری کند و روی چه خبری موضع گیری نکند.
لازم به ذکر است در پایان کارگاه استاد بزرگوار به سوالات طلاب پاسخ دادند.