کد مطلب: 130275 تعداد بازدید: ۱۳۲

برگزاری دومین نشست مهدویت

چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۰:۱۷
به گزارش معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه دومین نشست مهدویت با حضورحجه الاسلام و المسلمین جناب آقای عسگری، اساتید، کادر و طلاب مورخ 8 آذر ماه 1401 برگزار گردید.
 

حجه الاسلام و المسلمین عسگری در ابتدای مباحث مهدویت گفت: از جریانهای مهدویت برون مذهب، کسانی هستند که تحت عنوان مطالعات اسلامی یا  مستشرق فعالیت دارند. این افراد نگاهشان به مهدویت تاریخ نگری است. القا می کنند در اثر مطالعه منابع  اسلامی به این نتیجه رسیدیم که مهدویت در اثر حوادث تاریخی شکل گرفته در حیات و تاریخ شیعه اتفاقی رخ داده که بستر ساز تفکرات مهدویت در شیعه شده ، شاخص ترین اتفاق و حادثه را پیرامون حادثه کربلا مطرح کردند، چون امامشان را در حادثه کربلا به بدترین وضعیت از دست دادند و منتظر و مرتقب حکومت بودند که امامشان به شهادت رسید این حادثه تاریخی در واقع  این تفکر را ایجاد کرد که منتظر آقایی هستیم که ظهور کند و قیام کند حکومت عدل را محقق کند، حکومتی که امام حسین(ع) می خواست برقرار نماید، حضرت مهدی(عج)  ظهور کند و به دست ایشان انجام شود. میگویند تفکر مهدوی از اینجا شکل گرفته است. این نگاه مستشرقینی است که نگاه تاریخی دارند می گویند نه قرآن به آن اشاره شده نه پیغمبری به این مطلب اشاره کرده است.

استاد مهدویت خاطر نشان کرد: برخی افراد دلایلی می آورند و می گویند  موضوع مهدویت پشتوانه تاریخی، روایی و قرآنی ندارد، به فرقه هایی که به اسم مهدویت شکل گرفته است،استناد می کنند. بر این باورند که  اگر شیعه چنین آموزه ای را در قران یا روایت نبوی می داشت چرا فرقه هایی به اسم مهدویت شکل می گیرد؟؟ چرا فرقه کیسانیه شکل می گیرد؟  چرا فرقه زیدیه شکل می گیرد؟ ناقوسیه، محمدیه، باقریه شکل می گیرد؟ وجود هر کدام از این فرقه‌ها یعنی اینکه در بین شیعه یک فکر و آموزش واحد وجود ندارد، وقتی در یک مکتب فرقه زیاد می بینید یعنی اینکه یک نظر واحدی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: جواب مستشرقان به این سوالات دقیق نیست، به جای اینکه به سراغ منابع دسته اول به منابع معتبر بروند، به سمت کتاب های منابع ضعیف و دست دوم و خیلی دقیق نیست می روند.

 کارشناس مهدویت تاکید کرد: معمولاً در جامعه آنچه حق و اصل است بدل درست می شود، چیزی که حقیقت ندارد، بدلش معنا ندارد. فرقه هایی که اشاره شد در اقلیت بودند، یعنی اکثریت شیعه اعتقادشان این بود که مهدی(عج) بشارت پیغمبر صلی الله و بشارت قرآن کریم است و این مطلب مربوط به عهده قلیلی از جامعه شیعی می باشد و همچنین فرقه ها ماندگار نشدند و شیعه بر این عقیده است که یک فرقه هم زیاد است.

حجه الاسلام و المسلمین عسگری در خاتمه گفت: از جریان های دیگر برون مذهبی، نگاه پدیدارشناسانه است، مهدویت آموزشی بوده که ریشه تاریخی داشته گذشته روشن و درستی دارد، پشتوانه عقلی، پشتوانه قرآنی و پشتوانه روایی دارد.

 

    2