کد مطلب: 130206 تعداد بازدید: ۱۴۸

برگزاری نشست فرهنگی با عنوان « استکمال وجودی زن و الگوگیری از حضرت زینب (س) »

پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۸:۴۷
معاون فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه از برگزاری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها با سخنرانی سرکار خانم دکتر عبدلی تحت عنوان « استکمال وجودی زن و الگوگیری از حضرت زینب (س) » خبر داد.

 

دکتر عبدلی  در ابتدای نشست اهمیت موضوع را بیان می کند که زن محور خانواده است و سعادت خانواده و جامعه در براهین محور یعنی زن است که اگر زن در مسیر رشد و تعالی خویش قدم بردارد به تبع آن خانواده و سپس جامعه خود را متعالی می سازد. اکنون جهان تحت تاثیر جریان سازی فمینیسم و سکولار غرب و فضای مجازی و سبک زندگی غربی به شدت کار کرد و هویت زن دچار تحول شده است.

استاد حوزه افزود: اگر امروز خود را طلبه امام زمان می دانیم باید بدانیم که با شیوه های قدیمی تبلیغ کار به جایی نخواهد رسید بلکه باید با توجه به روش شناسی تبلیغ و مخاطب شناسی کلام خود را به نسبت ذائقه جوان و جامعه تغییر داده  تا تاثیرگذار شود.متاسفانه جوان و دانشجو تحت تاثیر رسانه، نسبت به دین ذهن منفی پیدا کرده و ناامید و بی ‌انگیزه شده است، پس نیاز به انگیزه سازی و پاک شدن افکار منفی دارد و نیاز کلام تاثیرگذار این است که مبلغ این چه از لحاظ معنوی و علمی باشد و بزنگاه‌های اندیشه جوان را بشناسند و دین را معرفی کند که در اسلام زن و مرد در بهره مندی از ارزش های انسانی یکسان هستند.

استاد دانشگاه   پیرامون جملات مطرح شده درباره ارزش های یکسان زن و مرد خاطر نشان کرد:  اول اینکه مذکر و مونث بودن نه شرط  تکامل است و مانع تکامل، زن و مرد هر دو انسان اند و هر  دو دعوت به کمال شده‌اند و با عمل صالح می‌تواند سعه  وجودی خود را به دست بیاورند. دوم اینکه آنچه از انسان مورد نظر است روح است، نفس و روح به لحاظ لغت عرب تا تانیث دارد که این تانیث مجازی است و هم مرد و هم زن هردو صاحب روح هستند، سومین مورد این است که هم مرد هم زن هر دو قابلیت تحصیل کمال را دارند و معیار ایمان،  عمل صالح و اطاعت از خداوند است و مهم اخلاق جنسیتی و معنویت است. چهارم اینکه نتیجه ایمان و عمل صالح عامل رسیدن به حیات طیبه است که هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد، پنجمین مورد این است که می‌توان به آیه ۷۲ سوره احزاب استناد کرد که شامل این نکته می باشد که انسان مخاطب رسیدن به تمام خلیفه الهی است که مفسران این امانت الهی که در آیه بیان شده است را خلیفه الهی و فلاسفه آن را معرفه الله و عرفا  آن را عشق می دانند اما از لحن آیه این را بیان می‌دارد که انسان قدرت و ظرفیت بیکران دارد و استاد جوادی آملی ذیل تفسیر این آیه ثابت می کند که زن دو برابر مرد قدرت بیکران دارد چون زن رقیق القلب است و لطیف و دو سلاح برای حرکت تعالی جویانه که یکی بکا و دیگری رقت قلب است در اختیار وجود زن نهادینه شده است.

دکتر عبدلی گفت:  همین آیه به عبارت « انه کان ظلوما جهولا» می رسیم که برخی این آیه را در مقام مدح انسان و برخی ذم و برخی آن را در مقام بیان ویژگی های انسان می دانند. اولا انسان ظلوم است یعنی پای خود را از حد فراتر می‌گذارد به معنای تجاوز از حد وجودی انسان اشاره دارد که ظلوما  صفت مبالغه است،  ثانیاً انسان جهول است یعنی بسیار نادان است و به دنبال علم می رود علم نیز از خداست و وجود خداوند لایتناهی است پس علم خدا نیز بی نهایت است پس از انسان که می خواهد به خدا یعنی علم خدا برسد بینهایت را خواسته پس از حد وجودی خودش فراتر رفته و تجاوز می کند این تنها ویژگی است که مختص انسان است زیرا بقیه موجودات حتی فرشتگان نیز حد وجودی دارند.

استاد حوزه طلاب را به تلاش برای یافتن پاسخ به شبهات مطرح شده جوانان امروز توصیه کردند و یکسری از شبهات را مطرح کردند از جمله اینکه ایراداتی بر ملا هادی سبزواری ملاصدرا و جمهوری اسلامی گرفتن اینکه چرا زن قاضی نمی شود؟ اگر قاضی  بشود حق رای ندارد.چرا زن حق رئیس جمهور شدن ندارد؟ در خطبه از نهج البلاغه آمده است که زن ناقص العقل است و زنها در دوران قاعدگی ایمانشان کم است، چرا زن طفیلی مرد است ؟چرا ملاصدرا گفته زنان حیوان ناطقند؟ چرا زن نمی تواند مناصب حکومتی داشته باشد؟ خلاصه اینکه  زن در جامعه اسلامی هیچ شان و جایگاهی ندارد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه تاکید کرد: متاسفانه سردمداران عرفانهای نوظهور زنان هستند، امروز را عصر زنان، انقلاب‌هایی را انقلاب های زنان می بینیم چرا؟ چون وقتی زن رو به افول گذارد چون مرکز و محوریت دارد به تبع آن خانواده خراب و جامعه نیز به افول خواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه  در ادامه افزود:  معرفی حضرت زینب(س) را توسط افرادی همچون آن ماری شیمل، بنت شاطی، و یا از آیت الله خویی بخوانیم تا دیدگاه مختلف را در مورد حضرت زینب(س) مشاهده کنیم. روایتی از امام رضا علیه السلام وارد شده  که مراتب رضا را می فرمایند رضا بالله، رضا به قضا قدر، رضا به رضی الله که مقام حضرت زینب(س) این مقام از رضا است که ایشان در اوج بلا می فرمایند که خدا این قربانی قلیل را از من بپذیر، كلُّ ما يفعلُ المحبوبُ محبوبُ؛ این می‌شود عرفان اجتماعی حضرت که درونگرایی و برونگرایی را با هم دارد، یعنی حضرت زینب(س)  از روی تحریک احساسات سخن نگفتند، موضع سکوت را تشخیص دادند و همچنین موضع مرثیه سرایی و اشک و ایجاد ترحم را و اینکه چه موقع موضع بیان استدلال است. حضرت زینب(س) تشخیص می دهد چه موقع وقت جلوت است و چه موقع وقت خلوت.  حضرت غذا و خرما را نمی‌پذیرند و می گویند ما صدقه قبول نمی کنیم اما لباس ها را می پذیرند این درس از اهمیت والایی برخوردار است و ارزش حجاب برای آن حضرت است.

دکتر عبدلی خاطر نشان کرد: می گویند حجاب ذکر است در توضیح آن باید گفت ما  سه ذکر داریم ذکر لسانی، ذکر قلبی، ذکر عملی، زن محجبه هم ذکر  است، هم ذاکر و هم مذکور، وقتی ذکر می گویید شما به به خدا نزدیک تر می شوید و چون زن متجلی اسم باطن است، خدا دوست دارد او را در بطن قرار دهد،  مردان متجلی اسم ظاهر هستند.

در خاتمه استاد عبدلی گفت:  امروزه لازم است که در جامعه زنان محجبه حضور داشته باشند، حضور در اماکن عمومی، همین حضور حق نمای زنان موجب می شود تا جامعه پر شود از عطر زن محجبه و اینکه جامعه از زنان محجبه خالی نیست.

 

 

 

 

 

 

 

    2