برگزاری نشست مباحث مقدماتی مهدویت
چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۳:۰۱
حجه الاسلام و المسلمین عسگری در ابتدای نشست گفت: در این جلسه سعی بر آن است که کلیات برخی از مباحث مهدویت مطرح شود. آقای دکتر ناصر الغفاری پایان نامه نقد شیعه اثناعشری مخصوصاً مهدویت که سه جلد گرد آوری شده است که در این پایانه آورده که شیعه ها برای اینکه غیبت مهدی را ثابت کنند میگویند انبیا هم غیبت داشتند حضرت صالح، حضرت ادریس هم غیبت داشتند برخی برای اثبات غیبت، از خواب و رویا به عنوان استدلال بهره می برند.
کارشناس مباحث مهدویت اذعان کرد: این سوال پیش می آید چرا غیبت امام را به غیبت انبیاء تشبیه می کنند، استناد به غیبت انبیا، به جهت معید و تایید کننده است نه به عنوان دلیل غیبت.
استاد محترم خاطر نشان کرد: ما وقتی بخواهیم حکمت و فلسفه غیبت را بیان کنیم نمیتوانیم بگوییم انبیا هم غیبت داشتند. اگر فردی بخواهد تشرف وملاقات با امام زمان (عج) داشته باشد آن را به عنوان دلیل مطرح نمی کند بلکه به عنوان تایید کننده قابل بیان است.
حجه الاسلام و المسلمین عسکری افزود: جریان تشرفات باید دقیق و با دقت فراوان اعلام شود، آموزش انتظار و مهدویت با توجه به اینکه ما در واقع به عنوان جریانی که تنها راه نجات بشر می خواهیم درباره آن بحث کنیم.
استاد مهدویت گفت: در زیارت صاحب الامر آمده است که مهدویت و انتظار تنها ترین راه نجات بشر است. مهدویت پشتوانه عظیمی دارد، از جمله پشتوانه عقلی دارد شهید صدر می گوید مردم دنبال عدالت و منجی هستند، چون فطرتا گرایش به عدالت دارد.
استاد عسکری تاکید کرد: مهدویت پشتوانه قرآنی نیز دارد به تعبیر سید هاشم بحرانی که می فرماید ۱۲۰ آیه درباره امام زمان داریم. برخی دیگر بر این باورند که ۳۵۰ آیه در خصوص مباحث مهدویت در قرآن آمده است.
وی در خاتمه گفت: مهدویت پشتوانه تاریخی هم دارد، قبل از اسلام همه انبیا ظهور منجی فرزند آخرین پیغمبر خدا و همچنین بعد از اسلام همه اهل بیت به ویژه پیامبر اکرم تا امام حسن عسگری این مبحث مهم را مطرح کردند. معجم الاحادیث مهدوی ۲۵۶۰ حدیث آن پیغمبر روایت کرده است.