برگزاری نشست فرهنگی با عنوان برنامه ریزی تحصیلی و مدیریت زمان
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۲:۳۳
دکتر مومنی در ابتدای مباحث مدیریت زمان گفت: همه ما انسان ها تمایل داریم روزها و هفته ها زمان بیشتری برای ما ارائه بدهد. لذا مدتی انواع کلاسهای مدیریت زمان شرکت می کنیم، از اساتید متعدد بهره می بریم یا کتاب های مختلفی در این زمینه مطالعه می کنیم اما بعد از مدتی متوجه می شویم حاصلی برای ما نداشته است. همه امور عطف بما سبق می شود. مفهومی به نام کارایی و اثر بخشی در زمان ما اندک می شود.
استاد دانشگاه اذعان کرد: یک رویکرد تدریس مدیریت زمان این گونه هست که به تکنیک ها روی بیاوریم که تا حدی با آن آشنا هستید و مطالعه کردید. چه می شود در کلاسها شرکت داریم، متون را مطالعه می کنیم ولی در درون ما نهادینه نمی شود و همچنین قابلیت اجرا ندارد. در موقع مطالعه مباحث مدیریت زمان لذت دارد ولی در اجرا وقتی بخواهیم این امور را پیش ببریم متوجه می شویم به طور معمول و متعارف ضمانت اجرا ندارند یا اگر اجرا می کنیم پایدار و مانا نیستند.
وی در ادامه افزود: اشتباهات استراتژیکی در مبحث مدیریت زمان مطرح است که ما با آن عجین شدیم. اولین اشتباه این است که اگر کمتر بخوابم زمان بیشتری برای مدیریت خواهم داشت. نکته ای بسیار ظریف در آن نهفته است، کاملا بدیهی است که شخصی شبانه روز 12 ساعت می خوابد طبعا باید فکری، اندیشه ای، تفکری برای کاهش زمان خواب داشته باشد. شخصی به طور معمول خواب کافی دارد به این نتیجه می رسد که 2 تا 3 ساعت کمتر بخوابد این امر هم کاملا اشتباه است چون انسان نیاز به خواب کافی دارد. شخصی که با 16 ساعت بیداری نمی تواند به نتیجه مطلوب برسد مطالعات نشان می دهد با 18 ساعت بیداری هم نتیجه چشم گیری و متفاوتی نخواهد گرفت.
دکتر مومنی خاطر نشان کرد: خطای دوم عدم تنظیم فهرست از انجام کارها است، فهرستی از کارهای روزانه تهیه نمی کنیم یا اینکه اگر تهیه می کنیم ساختار متناسبی ندارد. وقتی فهرستی را تنظیم نمی کنیم انرژی زیادی از ذهن را تصرف می کند. حجمی از فرآیند یادآوری صرف تکرار موضوع است. همین امر باعث عدم تمرکز در فرد می شود. ما در این زمینه فریب ذهن را می خوریم. اهم و مهم باید مکتوب کنیم تا دچار اشتباه نشویم.
در خاتمه نشست استاد مربوطه گفت: اشتباه استراتژیک سوم این است که فهرستی مطول از اقداماتی می بایست انجام شود تهیه می کنیم. هر امری که به ذهن می رسد نوشته می شود. زمانی صرف نوشتن آن شده است. مدیریت حرفه ای مدیریتی است که در فهرست کارهایی را ثبت کنید که زمان زیادی وقت می گیرد نه کارهایی که زمان کمتری صرف می شود.