کد مطلب: 115933 تعداد بازدید: ۲۳۹

برگزاری نشست علمی

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۵:۲۴
معاونت پژوهش مدرسه علمیه زینبیه از برنامه های مختلفی که در پنجمین روز نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فرهنگی حوزه های علمیه خواهران استان البرز برگزار گردید خبر داد.

 

 یکی از برنامه ها که از سوی معاونت آموزش مدرسه زینبیه انجام شد، نشست علمی با عنوان «آینده پژوهی علمی و افق های پیش رو » با حضور سرکار خانم داج در مکان مقدس امامزاده حسن (ع) بود.

خانم داج در ابتدای بحث خود گفتند: یکی از مهم‌ترین مهارت‏هایی که یک طلبه باید به دست آورد، هنر فهم آموزه‏های دینی است. «تفقه» مقوّم هویت روحانی و از ذاتیات شخصیت صنفی اوست و اگر حد نصاب دین‏شناسی و آگاهی از معارف اسلام در افراد وجود نداشته باشد، اطلاق «روحانی» بر او مَجاز یا دروغ است! همچنین، سرمایه‏های حوزه علمیه باید برای انتقال این مهارت به طلبه اختصاص یابد و طلبه نیز موظف است همه نعمات الهی از زمان، توان، انرژی، عمر، نشاط و استعدادی که در اختیار دارد، را صرف این اهداف نماید تا تجهیزات لازم برای پاسداری از پیکره‌ی دین و جلوگیری از ورود هرگونه آسیب اجتماعی به آن را داشته باشد. بدین ترتیب، هر چه طلبه در تشخیص انحرافات دقیق‏تر باشد و قدرت حدس لوازم و فروعات مخفی گزاره‏ها را پیش از بروز آسیب، داشته باشد، کارآمدتر و ارزنده‏تر است. امام صادق (ع) از قول پیامبر اسلام (ص) فرمودند :«یحمِلُ هذَا الدّینَ فی کلِّ قَرنٍ عُدولٌ ینفونَ عَنهُ تَأویلَ المُبطِلین وَ تَحریفَ الغالینَ وَ انتِحالَ الجاهِلینَ »؛ رادمردانی، در هر عصر بار دین را به دوش می‏کشند و تأویل اهل باطل و تحریف اهل غلو و استناد ناروای اهل جهالت را از دین نفی می‏کنند.

 ایشان تاکید کردند: پس از «تفقه»، هنر «پیام رسانی» و قدرت «انتقال آموزه‏ها»، مهم‌ترین مهارت لازم برای طلبه است. روحانی باید بتواند دانش خود را به جریان اندازد و از آنجا که در خطوط انتقال وحی قرار می‏گیرد، تجهیزات لازم برای توزیعِ با سلیقه تعالیم دینی را بدون هرگونه افتادگی، در میان توده‏ها داشته باشد. هر عنصری که به این هدف کمک کند، در راستای اهداف طلبگی است و طلبه را کارآمدتر و مؤثرتر می‏گرداند. مهم‌ترین این مهارت‏ها قدرت نوشتن و هنر سخن‏وری است، زیرا بیشترین حجم اطلاعات از طریق گفتار و نوشتار منتقل می‏شود.

استاد حوزه زینبیه در خاتمه گفتند: از جمله وظایف مهم در آینده صنفی طلبه، وظیفه تلاش برای تزکیه نفوس و پرورش اخلاقی و معنوی جامعه است. اگر مسئولیت صنفی روحانی را تعلیم و تربیت بدانیم، تربیت نیمی از وظایف او را پوشش می‏دهد و اگر تعلیم را هم در راستای تربیت و به عنایت رشد انسان در نظر بگیریم، وظیفه روحانی در تربیت منحصر خواهد شد و تبلیغ و تعلیم به عنوان مقدمه لازم برای رشد و تربیت انسان، مطلوب است.

 

 

 

 

    2