کد مطلب: 115533 تعداد بازدید: ۲۹۴

برگزاری نشست فرهنگی با موضوع منزلت زن در عرفان ناب در آیینه وجودی حضرت زینب سلام الله علیها

جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳:۳۵
نشست فرهنگی در تاریخ 18 آذر ماه 1400 با موضوع منزلت زن در عرفان ناب در آیینه وجودی حضرت زینب سلام الله علیها و سخنرانی سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی واقع در امامزاده حسن ع برگزار گردید.

در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی فزهنگی طلاب مدارس علمیه استان البرز و به جهت میلاد حضرت زینب سلام الله علیها سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی به ارائه نشستی با موضوع منزلت زن در عرفان ناب در آیینه وجودی حضرت زینب سلام الله علیها پرداختند.

سرکارخانم دکتر عبدلی در ابتدای سخنرانی خود زن و خانواده را محور تعالی و رشادت جامعه معرفی نموده به مراحل خودسازی و به دنبال آن خانواده سازی و سپس جامعه سازی ، اشاره نمود.

وی گفت: اگر زن حضور عفیفانه، صبورانه، عابدانه داشته باشد، آن زمان خانواده بستر عروج فرد فرد اعضای خانواده خواهد بود. امروزه بیشتر از گذشته با تغییر نگرش که در نسل امروز رخ داده و تحت تاثیر اندیشه های غرب گرایانه، اندیشه های فمینیستی غرب، رویکردهای جامعه شناختی سکولار غرب، زن و خانواده هویتش تغییر یافته و در ساختارها و کارکردهای خانواده با آسیب ها و چالش های بسیار جدی مواجه هستیم. لذا به نظر می رسد یکی از راهکارهای برون رفت از این چالش ها تحقق ارمان های مطمح نظر اسلام در قالب ارایه الگوهای ایدئال در حوزه زن و خانواده است. این نشست در جهت این هدف شکل گرفته است‌.

استاد حوزه در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت والای حضرت زینب سلام الله علیها اشاره نموده و سپس پیرامون همسانی زن و مرد در بهره مندی از ارزش های انسانی، عدم اختلاف هستی شناختی نکاتی را ارائه کردند.

استاد دانشگاه افزود: یکی از مهم ترین مقامات عرفانی حضرت مقام توحید است و حضرت در بالاترین مرتبه از توحید قرار داشتند و به بیان توحید حضرت در بالاترین میراث گفتاری حضرت (ما رایت الا جمیلا) در پاسخ به ابن زیاد پرداختند که دلالت بر توحید افعالی دارد.

سرکارخانم دکتر عبدلی خاطر نشان کرد: از دیگر مقامات عرفانی حضرت زینب س صبر و رضا است، سپس به مراتب رضا اشاره نمودند، درجه اول، ‏‏رضای باللّه است ربَّا،مرتبه دوم رضا به قضا و قَدَر حق است، مرتبه سوم رضا برضی الله کل مایفعل محبوب محبوب، مرتبه دوم رضا را در جمله اللهم تقبل هذا قربان القلیل و مرتبه سوم را در بیان ما رایت الا جمیلا حضرت زینب س تطبیق و تحلیل نمودند.

وی اذعان کرد: مقام دیگر مقام حیا و عفت حضرت در دوران پیش از حادثه عاشورا و پس از آن و دوران اسارت است و با بیان اینکه حجاب شرعی خرق حجب عرفانی میکند به تحلیل این مطلب پرداختند.

استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه نشست پیرامون مقام اخر، عرفان اجتماعی حضرت اشاره و به بیان جبهه شناسی، مدیریت بحران، پیام رسانی عاشورا و مشی مبارزاتی حضرت پرداختند.

لازم به ذکر است مدیحه سرایی در وصف حضرت زینب سلام الله علیها توسط مداح اهل بیت ع برگزار شد.

 

 

    2