همایش جذب و پذیرش سال تحصیلی 1401-1400
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۸:۳۵سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی مدیر مدرسه و مؤسسه عالی حوزوی زینبیه استان البرز در اولین همایش جذب و پذیرش که با همت مؤسسه آموزش عالی زینبیه برگزار گردید، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و میلاد فرخنده امیرالمؤمنین امام علی (علیهالسلام) و تشکر از حضور مدیران، معاونان و طلاب مدارس سطح دو،درقالب ده بند به تبیین اهمیت و ضرورت طلبگی و تحصیل در مقاطع تکمیلی پرداختند: اولا علم فی نفسه مقدس و دارای ارزش است .ثانیا رسالت طلبگی رسالتی شریف و الهی است .طلبگی یک فرصت ،یک نعمت و خیر کثیر است . وجوب عقلی شکر منعم یعنی پاسداشت این نعمت و فرصت . نیاکان صنف طلبگی انبیا و اولیای دین ما هستند رسالت هدایتگری دین از حضرت آدم آغاز شده و تاکنون ادامه دارد ، لذا بر تمام طلاب واجب است به کارکردهای ذاتی و عرضی طلبگی توجه داشتهباشند، چراکه لازمه تبلیغ کارآمد، تدریس و پژوهش است. طلبگی یعنی تداوم بخش نهضت توحید گستری انبیا و امامان معصوم، یعنی ناصری و یاوری وجود مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نایب برحقشان. مکتب طلبگی فارغالتحصیلی ندارد. آن عملی میتواند ما را به خلیفه اللهی روی زمین برساند و منشاء اثر و کمال رساندن انسان باشد و به او سعه وجود دهد که توأم با عمل باشد؛ لذا حوزههای علمیه این همراهی علم و عمل را در بهترین وجه ممکن دارند. علمی که در در کشورهای اروپایی و غربی است، علم توام با عقلانیت خودبنیاد بشر است، علمی که مبانیاش اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم است، درحالیکه عقلانیتی که دین اسلام از آن سخن میگوید، عقلانیت مأنوس با آیه و روایات است. که حوزه اینچنین علمی را عرضه میکند.
ایشان در ادامه گفتند: اقتدار و رأفت دین به حوزهها و اقتدار حوزه به طلبههای آن میباشد. وظیفه طلبه تفقه در دین، بازگشت به دل مردم و تلاش برای تحقق آرمانها و آموزههای دین است، بهعبارتی کنشگری فعال اجتماعی بر مبنای دین و تحقق دین در متن واقعیت زندگی اجتماعی. طلبهای در تعلیم، تدریس، تبلیغ و پژوهش کارآمد است که در سطوح عالی تحصیلکرده باشد، البته علمی که قرین با عمل است. مسئله بعدی نیازشناسی جامعه انقلاب و اسلام است از مهمترین سرفصلهای بیانیه گام دوم انقلاب علم و پژوهش است. امروز با هجمهای از شبهات دشمنان مواجه هستیم، دشمنان مرزهای فکری و معرفتی ما را نشانه رفتهاند. لذا نیازمند به عالمهی مهذبه هستیم.
سرکار خانم عبدلی در ادامه در خطاب به متقاضیان تحصیل در گرایشهای مختلف چنین بیان داشتند: بهعنوان مثال در رشته اخلاق باید اخلاق را در متن زندگی فردی و اجتماعی پیاده کنید. برای تشخیص شبهات و تبدیل تهدیدات به فرصت باید با مفاهیمی چون نسبیگرایی اخلاقی، پلورالیسم اخلاق، مبانی اخلاق سکولار آشنا باشید و یا در رشتهی کلام باید ابتدا به تقویت بنیانهای اعتقادی خود بپردازیم و بعد تفهیم درستی از مبانی دینی شناسی، انسانشناسی، ارزششناسی ارائه کنیم. لذا اگر میخواهیم در خودمان و در حوزههای علمیه تغییراتی ایجاد کنیم باید بدانیم که استراتژی هر تغییر و تحولی تبیین وضعیت حال، درک درستی از نقاط ضعف و آسیبها و بهکارگیری ظرفیتها و امکانات در سایه آیندهپژوهی است. لذا امروز دفاع و توسعه مرزهای علمی وظیفه طلاب جوان و انقلابی ماست که بسیار مورد تاکید مقام عظمای ولایت نیز میباشد.
ایشان خصوص تحصیل درمقاطع تکمیلی وعدم اکتفاء به تحصیل دانشگاهی صرف افزودند،تحصیل دانشگاه به شما افق و دید تازه می بخشد و سبب آشنایی با شبهات و نظرات رقیب می شود اما عمق و غنای مطالب حوزه بهمراتب بیشتر از دانشگاه است، عاقبت به خیری در حوزه به دلیل همنشینی علم و عمل راحتتر به دست میآید و لزوم حفظ و پایداری حوزه به حضور پررنگ طلاب است و از همه مهمتر ما وامدار حوزه هستیم. در ادامه ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق(عليه السلام) که فرمودند: لَو عَلِمَ النّاسُ ما في طَلَبِ العِلمِ لَطَلَبوهُ ولَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ (اگر مردم مى دانستند كه علم چه فوايدى دارد، هر آينه در جستجوى آن بر مى آمدند گرچه در راه آن خون بريزند و در ژرفاى درياها فرو روند.) ادامه دادهاند: قطعاً این مسیر سختی و مرارتهایی دارد اما بدانید قطعا پاداش عظیمی در انتظار شماست.
عبدلی مدیر مدرسه و مؤسسه آموزش عالی و حوزوی زینبیه در بخش دوم سخنان خود در معرفی این مرکز آموزشی فرمودند: مقطع سطح سه از سال 86 با دو گرایش فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با چهار رشته اخلاق و تربیت اسلامی- تفسیر و علوم قرآن- کلام اسلامی- فقه و اصول به فعالیت خود ادامه می دهد. از جمله اهداف و چشم انداز این موسسه تربیت طلاب خلاق ، عالمه و مهذبه ای است که پاسخگوی نیازها و شبهات و اشکالات جامعه در حوزه های فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی باشد.
اینکه بتوانیم به یک نظام پژوهشی مولد و پویا در حوزه برسیم و با جهت دادن به طلاب که موضوعات به روز و کاربردی و در خوری برای پژوهش انتخاب کنند و با ورود به حوزه مطالعات میان رشته ای گره هایی از مسائل اجتماعی را حل نمایند. در ادامه ایشان با معرفی اجمالی رشته ها و رونمایی از اولین ویژهنامه پذیرش به ابتکار معاونت آموزش این مرکز پرداختند.


