کد مطلب: 102732 تعداد بازدید: ۳۸۴

معرفی کتاب شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۲:۲۸
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی زینبیه از برگزاری نشستی با عنوان معرفی کتاب «شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم» توسط طلبه سطح سه خانم زهرا محمدی در هفته کتاب و کتابخوانی خبر دارد.

خانم محمدی گفت: شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم عنوان کتابی است که بر اساس آثار استاد محسن قرائتی گردآوری شده است و در بخش اول این کتاب ضمن بیان ادله عقلی و نقلی حتمیت ظهور از جمله روایتی از  امام صادق علیه السلاماست که فرمودند: هنگامی که قائم ما قیام کرد  جایی در روی زمین باقی نمی ماند  مگر آن که در آن جای صدای «اشهد ان لاالا الله»  و «اشهد ان محمد رسول الله » بلند می شود.  و آیات و روایات متعددی درباره ظهور هست به همین جهت موضوع ظهور یکی از مباحث مهم مهدویت می باشد. در تبیین رابطه بین ظهور با علل غیبت در این کتاب گفته شده است: احادیث گوناگون ارتکاب گناه را سبب غیبت معرفی کرده اند در این زمینه امام عصر علیه السلام می فرماید : «ما شما را از شما حبس نمی‌کند، مگر اعمال ناپسندی که از ناحیه شما به ما می رسد» .این سخن با صراحت می گوید که سبب اعمال زشتی که انجام داده ایم توفیق درک ظهور را پیدا نمی کنیم .... از مجموع روایات به دست می آید که علت غیبت امام دوازدهم ، عدم آمادگی مردم برای پذیرش رهبری امام زمان است. همچنین  اهمیت و چگونگی زمینه ‌سازی برای این حادثه مهم و فراهم کردن شرایط آن از منظر قرآنی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کتاب در همین زمینه به اهمیت دعا برای ظهور پرداخته که خود امام عصر علیه السلام می فرمایند: برای فرج من زیاد دعا کنید که فرج شما هم در آن است»، همچنین درباره نقش توکل بر خدا در زمینه سازی ظهور گفته شده است: اسلام، خداوند متعال را تکیه گاه انسان معرفی می کند زیرا از طرفی قدرتش بی انتهاست و از سوی دیگر از همه مهربان تر است اما باید دانست که توکل  در مقابل جهد و سعی نیست. توکل یعنی انسان همیشه به مقتضای آنچه حق است عمل کند و در این راه به خدا اعتماد کند. در این کتاب درباره  امدادهای غیبی و شرایط نزول آن، صبر و استقامت در راه خدا، لزوم یاری کردن دین خدا، ضرورت تلاش برای رسیدن به آرزوها، جهاد و مبارزه با دشمن، رعایت تقوای الهی، مجاهدت و تلاش، ایمان به پروردگار، عدم ارتباط با کفار و تکیه کردن به آنان، انجام تکلیف، استغفار و توبه، انتظار حقیقی و برخی از وظایف منتظران در عصر غیبت اشاره کرده  است .

خانم محمدی در ادامه اشاره کردند که در بخش دوم این کتاب  شرایط ظهور را بیان می کند از جمله: اراده پروردگار که تمام حوادث جهان به اذن و اراده خداوند به وجود می آید و اگر خدا نخواهد هیچ چیز حادث نخواهد شد این همان توحید افعالی است . در مورد وقوع ظهور امام زمان عج الله نیز باید با فراهم شدن شرایط به این معنا که خواست مردم در تعلق اراده خداوند به ظهور موثر است و البته اصل تحقق ظهور به اذن و مشیّت خداوند خواهد بود. و یکی دیگر از شرایط ظهور امداد الهی و غیبی است چرا که بدون یاری و عنایت ویژه پروردگار پیروزی در چنین میدان بزرگی که دشمنان ایشان با انواع ترفندها و جمع آوری نیروها سعی در شکست حضرت دارند، ممکن نخواهد بود به همین خاطر در بسیاری از روایات درباره ظهور به وجود این امدادهای غیبی تصریح شده است.

 در ادامه به شرایط انسانی پرداختند که شرایط مردمی خود به دو دسته تقسیم می شود: برخی از این شرایط مربوط به وجود نیروهای تحت فرمان حضرت مهدی علیه السلام و برخی دیگر مربوط به عموم مردم است. شرایط انسانی ظهور که مربوط به کارگزاران و کادر امام عصر است گفته شده : قیام حضرت مهدی مانند همه‌ی قیام ها نیازمند یاران زبده و کارآمدی است که خواسته های حضرت را تا ایجاد حکومت جهانی در ابعاد گوناگون انجام دهند. ذکر این نکته لازم است که بدانیم کادر حضرت فقط 313 نفر نیستند زیرا طبق روایات علاوه بر 313 نفر، باید یاران دیگری نیز جمع شوند تا حضرت قیام کند. و از جمله خصوصیاتی که این کارگزاران دارند و در این کتاب به آن ها پرداخته شده: جان نثاری برای امام، شهادت طلبی، تقوا، پرهیزکاری، ولایت پذیری و اطاعت از امام، معرفت به امام، ایمان مستحکم، کارآمدی و تخصص، توانایی جسمانی، صبر و استقامت، اخلاص و انگیزه الهی، روحیه جهاد و مبارزه، اصلاح گری در جامعه معرفی شده است.

اما دومین شرایط ظهور انسانی که مربوط به عامه مردم است در این کتاب بیان شده که هر وقت مردم بتوانند امام و رهبری بر حق و معصوم را بپذیرند آن وقت امام ظهور خواهند کرد  برخی از این آمادگی عبارت از: پذیرش روحی، آمادگی معرفتی، تبعیت عملی، هم دلی در طلب ظهور، اطاعت از نائب امام و ولی فقیه، دعای همگانی برای امام زمان و  ... معرفی شده است .

در پایان این کتاب نیز چندین پرسش مطرح شده است که نویسنده کتاب به آنها پاسخ داده اند.


 

    2